- Col·legiats/des: 124€
- Precol·legiats/des: 124€
- Col·legiats/des a l´atur: 100€
- No col·legiats/des: 148€
Ubicació: Tscat Girona
Berenguer Carnicer
17001 Girona
Dates: 21,28 de novembre, 12 i 19 de desembre de 2016
Objectius:
- Conèixer les eines per a superar la por escènica i controlar els nervis
- Conèixer l’expressivitat del propi cos i el llenguatge no verbal
- Assolir les eines bàsiques per començar a exposar: projecció de la veu i control de la respiració
- Reforçar l’autoestima i la confiança en un mateix
- Preparar un guió, entrenar-lo, dramatitzar-lo i exposar-lo en públic
Programa:
1.- Conèixer l’instrument: nosaltres, la nostra presència, la veu, ens coneixem?
És impossible no transmetre res. Encara que ens esforcem en intentar-ho. Què transmet el nostre cos?
La importància de les primeres impressions. Aquí el llenguatge corporal pesa molt, la posició, la gesticulació, el vestit, ... el somriure.
La veu: tonalitat, volum, ritme, impostació. Cadascú té la tonalitat que té, en això podem fer poca cosa (poca, però alguna cosa podem fer), però si que podem variar a voluntat el volum, el ritme, i la importació. Més que podem: HEM der fer-ho!
2.- Controlar l’instrument: visualitzar, relaxar-se, modular
Hem de controlar el nostre instrument, el cos, la veu. Hem de fer que respongui a la nostra voluntat, al que volem fer, no por estar controlat pels nostres nervis. Aquest poden provocar moviments espasmòdics, tics, fins i tot canvis de tonalitat no desitjats (galls). Perquè això no passi:
- Presentació ben preparada i entrenada (punt 3)
- Actitud positiva aconseguida amb una visualització de l’èxit
- Relaxació prèvia basada en la respiració
Modular i articular a voluntat, això farà que la nostra presentació sigui un èxit
3.- La preparació: confeccionem el guió i decidim els mitjans de suport
El primer pas per acabar fent una bona presentació, xerrada, discurs, ponència, conferència, ... és tenir-la molt ben preparada. Per això cal conèixer a fons el tema a tractar, recopilar tota la informació possible sobre l’estat de l’art en aquella matèria, però també cal conèixer, en la mida del possible, les persones que seran a la sala. És en funció d’aquestes que escollirem un guió, un llenguatge a utilitzar i, fins i tot, uns mitjans audiovisuals adequats, sempre tenint en compte que aquests són tan sols una eina de suport, l’essència és l’orador i el seu guió.
Explicitem algunes tècniques per la confecció de guions: lògiques, creatives, tècniques per estructurar, i per valorar i sintetitzar.
Un cop fet el guió, decidim els materials audiovisuals de suport més convenients. Cançons, vídeos, fotografies, esquemes... Repassem també el nostre bagatge personal i confeccionem algunes notes amb anècdotes, acudits, contes, ... que introduirem en els llocs adequats del guió confeccionat per mantenir/incrementar l’interés de l’auditori.
Ara ja es qüestió de practicar. Sempre en veu alta, això ens ajudarà a posar els silencis en els llocs adequats. És una eina molt poderosa el silenci!
La pràctica ens ha de permetre controlar si estem dins el temps previst, si hem d’allargar o retallar, i, també, ens dóna seguretat pel moment de fer l’exposició.
4.- Presentació oral: arribar el gran moment, mirem al públic... i ens deixem anar
Doncs sí, ja estem preparats, visualitzats i relaxats, mirem al públic durant uns instants, un a un i... què fem?
Probablement aquest, conjuntament amb el final, sigui el moment més important de la xerrada, curs, seminari, presentació... Ja sé, no és just que hores i hores de feina ben feta, de documentació, d’investigació, de recopilació, d’exposició de tot això, no siguin tan valorades com aquests primers 5’, ... potser no és just, però és així.
I com és així, hem de saber què fer aquests primers 5’ . No importa massa el que diem, no hem d’entrar en matèria, hem de sorprendre, hem d’activar els cervells de la nostra audiència, els hem de predisposar a escoltar amb ganes tot el que vindrà desprès.
I passats aquests moments inicials, un cop ja entrats en matèria, cal continuar, de tant en tant, sorprenent. Cal mantenir aquesta activació a la sala.
A risc de semblar una mica superficial, l’experiència em diu però, que és més important COM es diuen les coses que no pas les coses que es diuen.
Hem de treballar doncs molt més en la forma: no hi estem massa acostumats, el nostre sistema educatiu no ens ha preparat (a diferència dels anglosaxons) per a això.
Hem de dramatitzar, fer una mica de teatre. Fins i tot aquesta paraula té connotacions negatives a la nostra cultura, fer teatre s’associa a fingir, a enganyar. Doncs no, hem de fer teatre si volem arribar al nostre auditori, i com més grans és l’auditori, més teatre hem de fer. Les pauses dramàtiques, l’humor, els acudits, els contes, les anècdotes personals, els materials audiovisuals, utilitzats però amb comptagotes, tant sols de reforç d’una idea... tot això és el que farà que la nostra presentació sigui recordada, que les idees principals que hem volgut transmetre arribin.
Si no utilitzem aquestes tècniques, i no les entrenem fins a tenir-les inconscientment assimilades, el nostre missatge serà recordat en un percentatge baixíssim (<7%) als dos mesos d’haver-lo transmès.
Els darrers minuts, un cop fet el resum i aportades les conclusions, els hem de dedicar a tancar el cercle, també amb una mica d’humor per poc que sigui possible. Cal valorar públicament si l’estona, la xerrada, el curs... ha valgut la pena, si ha acomplert les expectatives dels participants. Ideal acabar amb un conte, un vídeo, o una cançó relacionats amb el temari tractat, o amb com s’ha desenvolupat aquest.
Metodologia:
Les sessions es desenvolupen d’una manera dinàmica i molt participativa, amb projecció de vídeos, música, exercicis de relaxació, debats i jocs de rol.
S’aprèn a detectar com ens afecta el bloqueig i sobretot, a vèncer-lo, a superar aquestes pors. Descobrim l’efectivitat del joc i del riure per combatre la por al ridícul i aprenem a dominar els nervis perquè no ens traeixin i passin a controlar la nostra veu i el nostre cos.
Donem les pautes per estructurar una bona presentació.
Fem training, no formació: la formació prepara les persones perquè puguin ser mínimament operatives en qualsevol disciplina, el training millora les habilitats i actituds dels professionals perquè siguin més efectius.
Joan Torner Sánchez.
Enginyer Industrial. Freelancer que col·labora com Trainer amb diferents societats dedicades a la Fomració, el Training i el Coaching empresarial. Realitza seminari sobre tècniques de venda, skills management, gestió del temps, negociació efectiva, coaching, lideratge, recerca activa de feina i TIC aplicades al reclutament i selecció de personal.
Condicions
La inscripció serà vàlida una vegada s’hagi realitzat el pagament de l’import total del curs/taller/jornada i que es podrà realitzar amb les següents modalitats:
- A través del web amb targeta de crèdit i/o dèbit.
- Per transferència bancària al número de compte de La Caixa ES45-2100-4767-40-0200028082, indicant nom de l’alumne i del curs/taller/jornada. Per als pagaments realitzats a través del caixer automàtic, s’haurà d’introduir el codi d’entitat 0165460.
Les col·legiades que s’inscriguin a una formació subvencionada i no la finalitzin amb un 80% d’assistència, no es podran inscriure a cap altre curs d’aquest tipus en el termini d’un any. Encara que la formació no té cost per a la persona inscrita, des del Col·legi s’inverteixen uns recursos per dur-la a terme i , a més, hi ha persones en llista d’espera interessades en accedir al curs i que podrien haver aprofitat la plaça. Per això, us preguem el màxim compromís a l’hora de realitzar aquestes formacions.
Les anul·lacions d’inscripcions s’hauran de comunicar al Departament de Formació a través del correu electrònic: atenciocolegial@tscat.cat. Les anul·lacions comunicades durant els cinc últims dies abans de l’inici del curs/taller/jornada, o una vegada iniciat aquest, comportaran la pèrdua del 100% de l’import.
El Col·legi es reserva el dret de modificar horaris, dates, continguts i/o professorat dels cursos programats i no es farà responsable de les despeses que puguin ocasionar aquestes possibles modificacions. També es reserva el dret d’anul·lar o ajornar el curs /taller/jornada, si considera insuficient el nombre d’inscrits. En aquest últim cas, es retornarà l’import de la inscripció. En finalitzar el curs/taller/jornada, si s’ha fet un mínim del 80% d’assistència, es lliurarà el certificat d’assistència.
En el cas de les col·legiades en atur que s'inscriguin hauran de presentar el Certificat integrat de l'OTG (NO document dardo). Descarrega't les instruccions per sol·licitar aquest certificat.