Compartir
144 visitas
10
jul.
2020

Mirada crítica a la participació dels infants i adolescents

 


Al voltant de 45 persones van seguir, en directe a través del nostre Youtube, el webinar "La participació dels infants i adolescents en la presa de decisions", organitzat per la Comissió d'Infància i Família del Col·legi. 

La referent de la Comissió, Mati González, va ser l'encarregada de presentar aquesta xerrada online que va servir per posar el focus en com està actualment la participació d'infants i joves en tot allò que els afecta, quins mecanismes tenen i quines mesures caldria implementar per aconseguir una participació real. 

Van iniciar el debat la presidenta i el vicepresident del Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya, Júlia Canto i Roc Morella. Tots dos van explicar com funciona i treballa el Consell i com han viscut el període de confinament, tant a nivell d'entitat com personal. "Com a CNIAC no ens hem senit escoltats en la gestió d'aquesta pandèmia ni ens agrada com se'ns ha informat", explicava Júlia Canto. En l'àmbit personal, Júlia aportava un missatge també crític però amb un punt positiu. "Trobem mancances en la gestió de l'escola o dels mitjans de comunicació. Ens hem sentit angoixats i en desacord amb moltes coses. Però creiem que aquesta pandèmia suposa un punt d'inflexió que ens permetrà treballar més units", assegurava. 

 

Seguidament va arribar la intervenció de Gretel Vila, educadora social i pedagoga, que treballa a l'Institut Municipal d'Educació de Barcelona (IMEB), i que va explicar el projecte "Estimat diari", una iniciativa per donar veu als infants i adolescents durant la pandèmia. "Volíem afavorir la participació dels 245.000 joves que tenim a la ciutat creant un espai on compartir vivències, opinions, etc.", va explicar Vila. 

Tot el material recopilat es convertirà en material d'aprenentatge per a les escoles de primària i en una exposició itinerant amb l'objectiu de "promoure la reflexió sobre els aprenentatges que ens ha deixat el confinament, més enllà de la mirada adultocèntrica". 

Per tancar el debat, Ana Novella, grup de Recerca en Educació Moral (GREM) de la Universitat de Barcelona, va oferir una mirada teòrica sobre la participació. "La participació dels infants i adolescents no només és possible sinó que és impresindible", va començar. Durant la seva presentació, Novella va exposar les raons jurídiques, pragmàtiques, educatives i polítiques per impulsar la participació i va reflexionar sobre què és i què no és participació. "Cal evitar el parternalisme i la hiperprotecció i potenciar el protagonisme. La participació ha de ser en majúscules i des del minut 0 en tots el projectes i decisions". va concloure Novella. 

 

Pots veure el webinar al nostre Youtube

Compartir