Pestanyes primàries

“La major demanda d'espais de supervisió comportarà un creixement de la necessitat de comptar amb supervisores i supervisors ben preparats”

<p>.</p>

Carmina Puig i Rosa Garriga, directora i coordinadora del Postgrau en Supervisió en l'Àmbit de l'Atenció a les Persones

El 25 de febrer s’iniciarà la primera edició del Postgrau en Supervisió en l'Àmbit de l'Atenció a les Persones, que organitza la Universitat Rovira i Virgili (URV), amb la col·laboració del nostre Col·legi juntament amb el CEESC, COPEC, EASC i IGEMA. 

Un Postgrau que neix per formar a supervisores i supervisors en un moment en el qual la consolidació i reconeixement d’aquesta pràctica és més evident que mai, convertint-se en un suport tècnic i emocional imprescindible per millorar la pràctica professional.

En aquesta entrevista, contestada conjuntament per Carmina Puig i Rosa Garriga, directora i coordinadora del Postgrau respectivament, descobrirem alguns detalls més d’aquesta formació.  

25
gen.
2021

Carmina Puig és treballadora social, psicòloga i doctora en Antropologia Social i Cultural. Màster en Antropologia de la Medicina i Salut Internacional. Coordinadora del Programa de Doctorat interuniversitari en Treball Social i Professora del Departament de Antropologia , Filosofia i Treball Social de la Universitat Rovira i Virgili. Col·labora amb institucions de benestar social i salut, educació i és supervisora d'equips de professionals. Autora del llibre "La supervisió en l'acció social. Una oportunitat per al benestar dels professionals", així com de més de 25 articles, entre ells el publicat en la revista Alternatives 2015 amb el títol de "Deu propostes per a cuidar-se i cuidar en les professions socials. Cap a la construcció d'una cultura de la cura en els professionals" carmina.puig@urv.cat

Rosa Garriga és Diplomada en Treball Social, Màster en Teràpia Familiar per la Universitat Autònoma de Barcelona i Màster de Coach Sistèmic. Acreditada com a Psicoterapeuta i Terapeuta Familiar per l’Acadèmia de les Ciències Mèdiques. Formada en Mindfulness pel Center for Mindfulness (Universitat de Massachusetts). Durant més de 10 anys ha treballat com a Directora del Servei d'Acolliment i Recuperació per a dones i les seves filles i fills que han patit violència masclista de l'Ajuntament de Barcelona i també de la Generalitat. Ha estat docent associada en diferents Universitats de Treball Social de Catalunya. Treballa com a supervisora d’equips psicosocials en diferents àmbits d’intervenció i és coordinadora de la Comissió de Supervisió del Col·legi. rosagarriga@plenament.cat / http://es.linkedin.com/in/rosagarrigablasco/

Entrevistem a Carmina Puig i Rosa Garriga, directora i coordinadora del Postgrau en Supervisió en l'Àmbit de l'Atenció a les Persones

 

1. D’on sorgeix la iniciativa de fer aquest Postgrau sobre Supervisió?

La iniciativa sorgeix de l'interès per formar professionals que puguin supervisar. L'experiència i èxit del curs de formació realitzat al Col·legi va ser fonamental per decidir impulsar, un cop més, una formació, però aquesta vegada interdisciplinària. També va ser determinant l’estudi “Estat actual del servei de supervisió externa als equips bàsics d'atenció social dels SSB de Catalunya" realitzat el 2018 i finançat per la Generalitat amb la col·laboració del Col·legi, així com les nombroses publicacions que s’han fet entorn els dispositius de supervisió en els darrers 10 anys.

 

2. Quin és l’objectiu del Postgrau?

Principalment, formar supervisores i supervisors ben preparats per supervisar equips i professionals de l’àmbit de l’atenció a les persones. La idea és donar uns coneixements amplis i profunds que permetin formar supervisores que contribueixin al desenvolupament dels i les professionals i a la qualitat del treball. Molts professionals treballen en equips, altres treballen sols, però tots necessiten disposar d'espais i de temps per reflexionar sobre la pràctica professional en el marc d'una relació de supervisió.

 

3. Quins són els continguts que es proposen?

El postgrau s'enfoca en els eixos teòrics i pràctics de la supervisió i per això s'estructura en 10 mòduls, pràctiques i sessions de meta supervisió i intervisió. En els mòduls es tractaran temes com la comunicació, els contextos presents en la supervisió, els diferents referents teòrics i l'estudi del fenomen grupal i les dinàmiques de la formació d'un grup de treball en supervisió. També s'ocuparà del benestar dels i les professionals i la seva relació amb la supervisió, així com de la construcció del propi projecte professional com a supervisora. Tot això acompanyat d'unes pràctiques i meta supervisions que permeten entrar en situació del rol de supervisió de forma protegida i amb suport.

 

4. Pel que veig es un Postgrau obert a professionals de diferents disciplines de l’àmbit social i també de l’educatiu i el sanitari, per què aquesta mirada tan multidisciplinària? Creieu que serà un aspecte que enriquirà aquesta formació?

En el disseny del Postgrau hem tingut en compte la interdisciplinarietat i, per això, s'ofereix al conjunt de les disciplines que atenen a les persones en l'àmbit social. Aquest enfoc interdisciplinari permet un aprenentatge cooperatiu per abordar les situacions que es presenten a supervisió. Permet als participants compartir experiències professionals diverses en els camps de treballs i també en els continguts. Així mateix, hem incorporat la mirada interinstitucional, amb la col·laboració del Departament de Treball, Afers Socials i Família, els col.legis de Treball Social, Educadores i Educadors Socials i de Pedagogs, així com de l'EASC (European Association for Supervision and Coaching).

 

5. La posada en marxa d’aquest Postgrau pot ser un bon exemple de com la supervisió està cada cop més implantada i acceptada pels professionals. Cada cop els i les professionals valoren més tenir aquests espais?

La consciencia creixent de la importància de la supervisió és notòria, ja que s’entén com un espai de reflexió i revisió de la tasca, al mateix temps que de cura dels professionals en la mesura que possibilita un espai de reflexió sobre la pròpia feina i els sentiments que l'acompanyen. El creixement sostingut de demanda d'espais de supervisió en els últims anys a Catalunya i també a la resta d’Espanya pronostica un alt creixement de la necessitat de tenir supervisores i supervisors, ben preparats per poder cobrir aquesta demanda.

 

6. Creieu que amb tot el que està passant amb la pandèmia els espais de supervisió s’han fet més necessaris?

La supervisió és necessària i es mostra útil sempre. Les circumstàncies actuals són encara més difícils i els espais de suport integrats en el desenvolupament quotidià de la feina més necessaris que mai.  

 

7. Què diríeu a les treballadores i treballadors socials per animar-los a fer el Postgrau? Què penseu que els pot aportar?

És un Postgrau que permet entrar en situació del rol de supervisor/a de forma protegida i amb suport. Impartit per professores i professors de diferents disciplines i amb experiència en l'àmbit de la supervisió, tot això posant en valor el coneixement de cada participant. Volem que el Postgrau sigui un espai d’aprenentatge significatiu i reflexiu i molt cuidat per part de l’organització.