Esteu aquí

Compartir
404 visitas
24
maig
2019

Analitzant les competències parentals des del treball social

Unes 90 persones van assistir el passat 24 de maig a la IV Jornada de treball social amb infància i famílies. Intercanvi de bones pràctiques, organitzada per la Comissió d’Infància i Família del Col·legi. 

Sota el títol “L’abordatge de les competències parentals des del treball social”, la jornada va posar la mirada en el rol de la treballadora social en les pràctiques professionals que tenen com a eix central les competències parentals.

D'aquesta manera, tal i com va explicar la degana del Col·legi, Conchita Peña, "es tanca un cicle iniciat en les anteriors edicions on la reflexió s'havia centrat en els infants i els adolescents", i va posar de manifest la importància d'abordar les competències parentals, ja que "treballar per millorar-les és treballar oer millorar el benestar dels infants".

Per la seva banda, la referent de la Comissió d'Infància i Família, Mati González, va destacar el valor de tractar aquest tema desde diferents perspectives "prevenció, promoció, etc." i la transferència de coneixements com a base per enfortir les professionals. 

Reflexions sobre les competències parentals

Amb aquest objectiu d'enriquir el debat amb noves mirades, la primera intervenció va anar a càrrec del doctor en Psicologia i Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació i professor Titular de Universitat de Las Palmas de Gran Canaria, Juan Carlos Martín Quintana, que va fer una interessant ponència sobre les competències parentals i la seva influència en el desenvolupament dels fills i filles.

Quintana va parlar sobre el concepte de parentalitat positiva, com el paraigües que "ampara a totes les professionals que treballem amb famílies", sobre com evaluar les competències i també sobre la importància de l'educació parental. "Necessitem que pares i mares tinguin les competències per millorar el escenari educatiu familiar i per integrarse en la comunitat", va assegurar.

Precisament, el doctor va posar l'accent en el treball comunitari, com "una persepectiva que s'ha d'afegir en la intervenció amb famílies i que ajudarà a millorar-la". Quintana també va reflexionar sobre els diferents models per treballar les capacitats parentals, desestimant models acadèmics (tallers, xerrades...) o tècnics ("vostè ha de fer això o allò altre") i apostant per un model experiencial "on els pares són els protagonistes. Ells i elles promouen el seu objectiu personal de canvi i els i les tècniques orienten i supervisen sense dir què s'ha de fer". 

Prevenció i tractament

La jornada va seguir amb dues taules rodones on una dotzena de professionals de diversos àmbits van parlar sobre les seves experiències professionals, tant les de promoció de les habilitats parentals com les de tractament i millora. Unes taules que van suposar una oportunitat per compartir bones pràctiques i reflexionar de manera crítica sobre el paper que tenen i poden tenir les treballadores socials.

Primera taula de la jornada

Segona taula de la jornada

L'acte va finalitzar amb la cloenda i exposició de conclusions per part de la referent i del membre de la Comissió d'Infància i Família, Mati González i David Rodríguez. 

Ja pots veure la jornada al nostre Youtube

 

Compartir